Quilotoa loop (deel 2)

15 oktober 2009 - Chugchilán, Ecuador

De voetbalmatch Ecuador-Uruguay (1-2) voor de WK-selectie hebben we in onze hostel in Quilotoa kunnen volgen op een klein tv’tje met meer sneeuw dan voetbal. En nee, dat was geen reden voor de spelers om een rode bal te gebruiken... Erna toch vroeg gaan slapen want zondag wordt allerminst een rustdag.

Om acht uur ’s morgens gunnen we de laguna (3800m) nog een laatste blik voor we de muilezel van onze gids met de rugzakken beladen. We zijn klaar voor een wandeling van ongeveer 5u (aantal kilometers onbekend) die ons tot in Chugchilán moet brengen. Er rijdt slechts één bus per dag, de wegen zijn bijna onbestaande en het zonnetje nodigt uit voor een fysieke prestatie. Het begin van de wandeling is nog gemakkelijk, maar al snel verlaten we de verharde weg en klauteren we over heuvelruggen omhoog, zakken we steil naar beneden tot in een rivierbedding (2800m), passeren we een vrije kudde schapen en pauzeren we even bij een klein waterloopje. We kunnen de vrije natuur bewonderen, maar moeten op steile hellingen toch even naar adem happen.

In de laatste klim worden we aangemoedigd door marktgangers van Chugchilán (3200m) die ons geruststellen dat we er écht bijna zijn, ook al was het dorp al van verre in zicht.

De aankomst in Chugchilán is als een triomftocht, we krijgen veel bekijks van de plaatselijke bewoners, paraderen langsheen de markt en de uiteindelijke finish aan Hostal Cloud Forest is voor ons beiden een echte overwinning. We noteren 4,5u stappen. Een broodje, frietjes en gefrituurde banaan smaken ons wel.

Op maandag ronden we onze Quilotoa loop af, althans, dat is toch de bedoeling. De lechero, melkboer, passeert rond 9u en brengt ons voor $1 tot in Sigchos, een waardig alternatief voor de bus die al om 3u30 vertrok. Opnieuw samen met de lokale bevolking in een camioneta, genietend van een prachtig landschap, over onverharde wegen.

Op de bus terug naar Latacunga vanuit Sigchos is het even wachten, maar dat geeft ons de tijd om in een parkje wat te lezen en ons dagboek aan te vullen. Verder hebben we een heel vlotte verbinding via Ambato naar Baños.

Samenvatting transport Quilotoa loop: circusbus, camioneta, te voet, lechero, bus. Een dol avontuur ;-)

1. Nonkel Marcel en tante Gerda:
    15 oktober 2009
    Olivier en Ilse. Heb je mijn reactie gekregen over het project voor Kichwa Indianen in het kanton Pastaza (in de provincie Pastaza , in het regenwoud )?
    Nonkel Marcel en Tante Gerda.
  2. Olivier & Ilse:
    15 oktober 2009
    dag tante Gerda en nonkel Marcel,
    we hebben jullie berichtjes gelezen. We gaan vanuit Baños niet verder het regenwoud in en naar de provincie Pastaza waar de Kichwa indianen wonen. Het is nogal moeilijk (en duur) om daar te raken.

vele groetjes uit Baños

Ilse & Olivier