Ontspannen, natuur en avontuur...

17 oktober 2009 - Baños, Ecuador

Sinds maandagavond 12 oktober verblijven we in Baños. Baños prijst zichzelf als de bestemming in Ecuador waar 3 werelden samenkomen, namelijk ontspanning, natuur en avontuur. We besluiten ze alle drie te ontdekken.
Onze ontspanning bestaat erin rustig door de straatjes van het stadje te slenteren, uitgebreid ontbijten op het dakterras van onze hostal o.a. met pannenkoeken belegd met vers fruit, kijken en luisteren naar de dagelijkse fanfares en processies ter ere van de stadsheilige ´Nuestra Señora del Agua Santa´, lekker uitgebreid en redelijk goedkoop dineren in Casa Hood en ontspannen in de warme baden van Piscina de la Virgen (al zijn die niet zo mooi als deze in Papallacta).
De natuur spreekt hier voor zich: Baños ligt op ´slechts´ 1800m en heeft daardoor een warm klimaat. Rondom de stad liggen groene bergen en op 8km vanhier ligt de actieve vulkaan Tungurahua, die in 2006 nog uitbarstte en waarbij Baños geevacueerd werd.  Door al deze ondergrondse activiteit ontwikkelde zich een prachtig landschap met vele bronnen en watervallen in de omgeving. Zo ondernemen we de zware klim op de heuvel achter Baños naar de Mirador de la Virgen del Agua Santa (654 ongelijke trappen omhoog!) vanwaar we een mooi zicht hebben op de stad, maar de vulkaan verbergt zich in de wolken zoals vaak. We klimmen nog verder over paadjes tot Café del Cielo dat vlak boven de stad ligt.  Onderweg lijkt af en toe alsof we in de Amazone rondlopen: overgroeide bomen, vele kleurige vlinders, kleurige libellen,... De afdaling terug naar de hostel is ook nog lastig en vooral steil.
De wereld van avontuur tenslotte betreden we door mountainbikes te huren en de ´Ruta de las cascadas´ af te fietsen van Baños richting Puyo. De weg daalt 850m af over 55km naar het Amazonebekken. Eerst moeten we door een smalle éénrichtingstunnel samen met het autoverkeer. Gelukkig blijft een attente buschauffeur achter ons rijden en verlicht hij zo een beetje de donkere tunnel. Vanaf dan kunnen we de tunnels vermijden door er rond en langs de bergflank te rijden. Zo krijgen we adembenemende uitzichten op de rivier Pastaza onder ons en op verschillende watervallen. Soms worden we zelf ook verfrist door een waterval die onze route passeert. Bij een eerste pauze laten we de fietsen achter en klauteren we naar beneden tot een wiebelende hangbrug die naar de basis van de ´Cascada Manto de la Novia´ leidt. Een paar km verder met de fiets nemen we een tarabito over de rivier Pastaza naar de overkant. Een tarabito vind je op verschillende plaatsen langs de weg en is een metalen kooitje dat op een goeie hondertalmeter boven de rivier raast naar de overkant. Daar wandelen we tot de bovenkant van de Cascada San Pedro; avontuurlijk want als je misstapt raas je samem met het water mee naar beneden... Het hoogtepunt van de dag beleven we in het dorpje Rio Verde. Daar kan je te voet afdalen naar de meest spectaculaire waterval: ´Palón del Diablo´. Oorverdovend, maar prachtig mooi; en wie wil kan een stortbad krijgen. Daar passen we voor en klimmen opnieuw naar onze mountainbikes.  We fietsen nog verschillende watervallen en dorpjes voorbij, meestal bergaf maar af en toe ook een stevig klimmetje. Na een goeie 30km besluiten we, net zoals andere fietsers om de bus terug te nemen met fietsen in het laadruim.

Vandaag, zaterdag gingen we normaal verder naar Riobamba, maar Ilse ligt ziek in bed; waarschijnlijk van de hamburger van gisterenavond. Ik blijf er gelukkig van gespaard.

1. tante paula:
    18 oktober 2009
    Adembenemend!!Wat jullie allemaal aankunnen!Ik hoop dat Ilse intussen weer gezond en wel is.Vorige week is mijn verjaardagsfeest prachtig verlopen:eerst de aperitief hier in huis met héél brave kinderen en daarna in Lembeke met een heel goed diner en een springkasteel voor de kinderen. En ik heb ook een paar schapen als geschenk gekregen:een groot van Duinbergen en een klein van tante Bea.Veel groeten van
    tante Paula
  2. Olivier & Ilse:
    18 oktober 2009
    Ilse is weer beter ondertussen; we vermoeden dat ze een kleine voedselvergiftiging had.

vele groetjes

Ilse & Oli
  3. mama en papa:
    18 oktober 2009
    Mountainbiken in de Andes moet fantastisch zijn; maar wij zijn al tevreden met de Ventoux en Alpe d'Huez. Niet dat we geen klein beetje jaloers zijn hoor.
    Pas toch maar op met die hamburgers; misschien eens kip met rijst proberen ;)
  4. Bart:
    18 oktober 2009
    Adembenemende foto's en verhalen! Zo te zien worden jullie verwachtingen ruim ingelost. Leuk dat we op deze manier kunnen meereizen. Geniet er ten volle van!
    Bart
  5. klagertje:
    20 oktober 2009
    Wou ook eens jullie blog bezoeken al ken ik jullie niet