Quilotoa loop (deel 1)

13 oktober 2009 - Quilotoa, Ecuador

Op vrijdag 9 oktober nemen we vanuit Latacunga de bus naar Zumbahua, onze eerste stopplaats op de Quilotoa loop. Dit stukje natuur is redelijk ongerept, en net daarom nog zo mooi. Later plaatsen we ook foto's op de blog zodat jullie er een idee van kunnen krijgen, want beschrijven is nogal moeilijk.

Zumbahua dus, geen exotische dans hier, maar back to basic. Een hostel zonder warm water in een dorpje zonder ander toeristen. Behalve dan de drie Nederlanders die ook al op de bus zaten. Een bus waar ook nog redelijk wat over te vertellen valt. Een circusbus noem ik ze. Boven langs de rand gordijntjes van zo´n 25cm, felle kleurtjes aan binnen- en buitenkant, het dak volgestouwd met bagage (dus ook onze grote rugzakken), kippen en een kast. Gelukkig waren wij drie kwartier op voorhand in het busstation, zo hadden we nog een zetel om de 2 uur durende busrit uit te zitten. Samen met een 40-tal welriekende indígenas komen we aan in Zumbahua. We kunnen er iets eten tussen de locals in een klein restaurantje, opnieuw 'caldo' soep met een stuk bot in, en kip met rijst, en gaan nog een frisse neus halen tijdens een korte wandeling. Op het bergpadje genieten we van het mooie uitzicht en passeren we opnieuw heel wat indígenas.

We moeten vroeg gaan slapen want de volgende dag begint om 5u de markt. Door de hoogte hebben we voor het eerst ook onze slaapzak nodig (dankje Hanne) want 't is nogal frisjes in de kamer.

Als ontbijt vinden we op de markt iets dat op oliebollen lijkt, maar dan langer en platter. Nog wat bananen en we kunnen er tegenaan voor de volgende etappe in de Quilotoa loop, bestemming Quilotoa dorp vandaag.

De bus passeert pas na de middag, dus gooien we ons gerief in een camioneta en kruipen we mee in de laadbak voor een hobbelige rit van 14km. Doordat zaterdag marktdag is, worden alle autootjes ingezet om de plaatselijke bevolking tot in Zumbahua te brengen en ook samen met de boodschappen terug thuis, in de meest afgelegen stulpjes, af te zetten.

Vlak bij de Laguna Quilotoa, een prachtig kratermeer, verblijven we op 3800m in een, opnieuw basic, hostel van een vriendelijke indígena familie. Voor $10 pp krijgen we een typisch avondmaal (jawel, soep en kip met rijst), overnachting en ontbijt. Diezelfde dag nog hebben we de tijd om vanop de rand van de krater zo'n 300m af te dalen naar het meer. Een steil, zeer steil, stoffig padje tussen de rotsen, kloven en zandsteen. Om terug boven te geraken kiest Ilse de comfortabele oplossing van de 8-jarige Luís die z'n muilezel voor $5 ter beschikking stelt. Oli klautert zich in het zweet terug naar de rand van de krater.

1. Lotje en Arne:
    13 oktober 2009
    Dag broertje en schoonzusje,
    Blij dat jullie ons op de hoogte houden van jullie avontuur! Als jullie terugkomen volgend jaar, moet je maar es bij ons komen eten. Ik beloof dat het geen soep en kip en rijst zal zijn!
    Hier gaat alles goed, terug aan't werk, jaja, 't doet pijn na een maand verlof... Dit weekend zijn we naar tante Paula haar verjaardagsfeest geweest en dan erna naar de babyborrel voor Marie. 't was leuk!
    Nu ben ik een fotoboek aan't maken van Mauritius... en tussendoor kijk ik in jullie fotoboek van onze wettelijke trouw. Nog es bedankt daarvoor, is echt superleuk. En ook voor de cd met foto's!!
    Nog nieuws van vandaag: Frank VDB is onverwachts overleden.
    Nog veel plezier en smakelijk eten, dikke kus,
    Lotje en Arne
  2. tante paula:
    14 oktober 2009
    Wat een vlotte verteltrant!Ik geniet én van het nieuws én van de uitvoerige vertelling! Zondag prachtig verjaardagsfeest gehad met 26 volwassenen en 16 kinderen hier in huis voor het aperitief en daarna in Lembeke met 2 minder voor het feestmaal. Voor de kinderen was er een springkasteel en dat was tof!We hebben u gemist.Nog heel veel groeten van tante Paula
  3. Nonkel Marcel en tante Gerda:
    14 oktober 2009
    Ilse en Olivier. Met heel veel belangstelling lezen wij jullie reisverslagen. Zeer mooi opgesteld en aangenaam om volgen. Wat mij speciaal interesseert is dat jullie ook veel onder de gewone eenvoudige indigenos komen. Waarom zeg ik dat ?
    Omdat wij hier in SKW reeds verschillende jaren een project steunen van 'n gemeenschap van Kichwa-Indianen, behorend bij de parochie in 't kanton Pastaza en in de provincie Pastaza (in het regenwoud). Veel succes en dank voor de fijne briefjes.
    Nonkel Marcel en Tante Gerda.