Het midden van de wereld en start van rondreis

9 oktober 2009 - Latacunga, Ecuador

Woensdag vertrekken we, na een $1 ontbijt, met de trole-bus naar het noorden van de stad om van daaruit een 20tal km buiten de stad het toeristische park 'Mitad del Mundo' te bezoeken. In de weekends vertoeven hier vele Quiteños en zijn er verschillende optredens van muziek- en dansgroepen. Wij genieten van een rustiger dagje om te kunnen flirten met de evenaar. In de 18e eeuw heeft een Frans team Ecuador uitgekozen om de evenaar te lokaliseren. Er wordt een monument opgetrokken, maar jaren later, met de moderne gps-technieken, blijkt dat de evenaar toch wel 200m verder naar het Noorden ligt. Daar kunnen we in het Museo Solar Inti Ñan verschillende experimentjes doen rond de (een beetje extra gemagnetiseerde) evenaar. Loopt het water nu tegen of met wijzerzin weg? En hoe zit het met ons evenwicht op de lijn van de evenaar? We konden alleszins met één been in de lente en het andere in de herfst wandelen.

Het wordt tijd om Quito te verlaten en we pakken onze rugzakken om donderdag officieel onze rondreis aan te vatten. We vertrekken in zuidelijke richting met als eerste stop Latacunga. Een compact, gezellig stadje waar we in de namiddag rustig kunnen rondstruinen. Te midden van de fruit- en groentenmarkt wordt een spelletje volley gespeeld, kleine kinderen spelen er enthousiast knikkerspelletjes.

Latacunga is de ideale vertrekbasis voor de 200km lange Quilotoa loop, een verbazingwekkende tocht langs kleine dorpjes en adembenemende (soms letterlijk) zichten. We zullen die grotendeels met de bus afleggen met enkele overnachtingen. Een dagtocht rond het Laguna Quilotoa behoort tot de plannen. Het bereik met de buitenwereld kan dus voor enkele dagen op een laag pitje staan, maar erna komt een uitgebreid verslag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christophe:
    9 oktober 2009
    Nieuwtjes uit België! Obama wint de Nobelprijs voor de Vrede en Felice Damiano is niet meer, weg in minder dan 1000 seconden.
  2. tante paula:
    10 oktober 2009
    Bedankt voor het "horen" van uw stem!Ik moet een beetje meer geduld hebben voor de verre verbindingen!
    Alles in voorbereiding voor de grote dag van morgen!
    Verslag volgt.
    Goede reis verder en mis niet met uw één been in de herfst en het andere in de herfst
    Tanta Paula
  3. tante paula:
    10 oktober 2009
    Ik bedoelde :Herfst en LENTE!!!
    Tanta Paula
  4. Christophe:
    11 oktober 2009
    Aloha, Damiaan is heilig. Vjeekes een nootjesaanval gehad? Oppassen, gastjes! Zoals Vanthilt zei tegen Baila Pérez: buenas nootjes. Tot binnenkort Christophe
  5. tante claudine:
    13 oktober 2009
    Hallo ilse en Ollivier ,Geniet er maar van wij zullen wel werken ,groot gelijk wou dat we het zelfde konden doen maar zo lang van huis is niets voor nonkel romain profiteer er maar van wij volgen jullie vanuit het natte belgenland groetjes en dikke kus van ons allen tot later.
  6. reinhilde:
    ZALIG!!!!
  7. Sien:
    Hallo Ilse & Olivier,
    Geniet ervan, ik volg jullie vanuit het grijze Dudzele!
    Groetjes en veel geluk,
    Sien (van de redders)
  8. neefje Philippe:
    13 oktober 2009
    Onder lichte dwang van 'ons mama' mocht ik niet overdrijven in mijn reacties. Bij gevolg ben ik maar 'een beetje' jaloers op wat jullie daar allemaal aan het beleven zijn. Gewoon geweldig!!! Ik word vrolijk van jullie verhalen, zelfs terwijl er een cursus gewapend beton naar mij aan het lachen is;) (btw dat zegt veel)
    Om Christophe aan te vullen, de wielrenner Frank Vandenbroucke heeft Felice gevold en zal dus geen come back meer maken.
    In Meise is het aan het regenen, BHV is nog niet gesplitst en volgens de premier en zijn begroting verkeren we in crisis. Blijf dus nog maar even ginder;)