We blijven plakken in La Paz

21 december 2009 - La Paz, Bolivia

Net toen we dachten dat we aan de "exotische" keuken gewoon waren geraakt, en de hoogte naar onze normen niet meer zo hoog aanvoelde... werden we allebei weer geveld door een darmkanaal dat hevig in de knoop zat. Dit hield ons nog enkele dagen langer in de stad La Paz.

Ondertussen maakten we wel een driedaagse uitstap naar het lager gelegen Coroico, ten noorden van La Paz. Op 1500m moesten we dan wel weer de strijd leveren met ontelbare horden insecten, ze zoemen je de oren van het lijf, geloof me vrij. Gelukkig werden we ook omringd door stillere vlindertjes en tropische jungle flora. Een aangenaam intermezzo tussen het hectische van de grootstad door, voldoende om ons volgende boek uit te lezen.

In La Paz eindigen we met drie (ipv één) nachten in een luxe hotel met grandioos ontbijtbuffet, kabel-tv om toch wat kerstfilms mee te pikken, buiten veel regen en onweer die ons beletten het straatbeeld onveilig te maken en een grote verbazing over al die witte beelden uit Europa en België.
Jullie vieren waarschijnlijk een witte Kerst, wij zoeken Santa Claus op in Santa Cruz, de grootste en modernste stad van Bolivië.

Na zeven verschillende scenario´s, ligt momenteel vast dat we na Santa Cruz verder trekken naar Sucre om daar oudjaar te vieren. Maar he, plannen en informatie doorworstelen blijft een dagdagelijkse bezigheid...

Genieten jullie van de sneeuw en we hopen op een witte Kerst in het Vlaamse platteland.

Voor de geïnteresseerden: Bolivië is even groot als Frankrijk en Spanje samen, de tijd loopt hier nog 5 uur achter op jullie en we betalen met Bolivianos ( 10 BOB is ongeveer 1 EUR ).
Geografisch kenmerkt het land zich door de altiplano/hoogvlakte die gevangen zit tussen twee bergketens van de Andes, een vlakte op een hoogte van maar liefst 3000m gemiddeld.
Evo Morales, de eerste indígena president, is zeer geliefd bij het volk en regeert een nieuwe termijn sinds de verkiezingen van 6 december. Toch blijft Bolivië voorlopig één van de armste landen van Zuid-Amerika.
De invloed van de Aymara cultuur is nog zeer sterk aanwezig, en ook wij kochten een mini-Pachamama (moeder aarde) beeldje op de "heksenmarkt" om van geluk en voorspoed te worden voorzien tijdens onze verdere reis.

1. tante paula:
    22 december 2009
    De sneeuw is aan het smelten, de Kerst wordt een beetje minder wit!!
    Ik wens jullie een kleurrijke, warme, zonnige Kerst, met een smakelijk menu, zonder maag-en darmproblemen!!
    Tante Paula
  2. tante claudine:
    23 december 2009
    hallo jullie daar aan de andere kant volg nog altijd deze belevenissen met veel plezier van uit ons koud brrr belgenlandje zalige kerst van ons allen hier groetjes en tot later
  3. Geert Van Hyfte:
    25 december 2009
    Net bekomen van de uitspattingen van gisteren van het gezellige knusse familiebezoek rond de kerstboom houden we er aan ook via deze virtuele weg onze wensen door te sturen voor een zalige Kerst. Je mams wist ons gisteren terug te verrassen met heel wat lekkere experimentele aperitieftoetjes, terwijl paps, geconditioneerd reageerde op de "receptiebel" om op tijd en stond de bubbels bij te tanken. Samen met Arne , Charlotte en tante Paula werd het weer een sfeervolle avond met leuke grapjes.

Nu hebben we nog even net genoten van de prachtige fotoreportages op de aventuraloca al is het maar 14 op 10 cm groot. Dat was voor ons al adembenemend;dit terwijl jullie de pracht en praal levensgroot en levensecht kunnen waarnemen en opsnuiven.

Tot hoors in 2010 en het ga jullie goed !
  4. Lotje en Arne:
    25 december 2009
    Prettige kerstdagen!!
    Arne en Lotje xxx
  5. tante claudine:
    26 december 2009
    Een gelukkige verjaardag olivier van tante claudine, nonkel romain,michael en een ferme poot van luka groetjes en tot later.
  6. Tante Rita:
    26 december 2009
    Gelukkige verjaardag, Olivier !

Dankzij jullie reisverslag over Peru heb ik mijn eigen reis herbeleefd. Dezelfde plaatsen in ongeveer evenveel tijd (in mijn geval 40 dagen) maar in andere omstandigheden.

Ik wens jullie ook een gelukkig 2010. Geniet van de prachtige tijd die jullie daar beleven in Sucre of Santa Cruz en verder.

Vele groetjes,
    Rita
  7. Stefaan Daans:
    Prettige feestdagen!
    Gelukkige verjaardag!
    Gelukkig en gezond 2010!
    Groetjes en wensen van de familie Daans