Het Noorden van Peru

5 november 2009 - Huanchanco, Peru

Sinds een kleine week al reizen we rond in het Noorden van Peru, terecht het Egypte van Latijns-Amerika genoemd. Om dit voor jullie te schetsen, keren we even terug in de tijd.

In 1532 arriveerde in Peru de Spanjaard Pizarro, die de Inca volkeren overmande en een einde maakte aan deze interessante cultuur. Een cultuur die gegroeid is uit verschillende voorgaande beschavingen, waarvan we hier in het Noorden van Peru nog vele sporen terugvinden.

Van ongeveer 900 n.C. tot 1471 overheerste de Chimú cultuur, uiteindelijk overwonnen door de te groot en sterk geworden Inca's die opkwamen vanuit het Zuiden. Van de Chimú bezoeken we één van de 15 paleizen van de hoofdstad Chan Chan en de Huaca (tempel) Arco Iris in de buurt van Trujillo. Het Tschudi paleis is ondanks de vele jaren goed bewaard gebleven, ook de regen kon de adobe stenen niet allemaal klein krijgen. Dankzij vakkundige restauratie hebben we een mooi idee gekregen van zo'n Chimú paleis, voornamelijk gebruikt door de toenmalige heerser die er al z'n inkomsten (delen van de landbouwopbrengst) stokkeerde en er heuse ceremonieën hield. Na z'n dood volgde de begraving, samen met z'n vrouw, 40 minaressen en enkele wachters die hem moesten beschermen in het leven na de dood. Daarna wordt het paleis gesloten en een nieuw opgericht, vandaar de restanten van 15 paleizen. In de tempel van Arco Iris (regenboog) werden vooral ceremonieën gehouden om de goden om regen te vragen, zelfs met kinderoffers.

Nog voor de Chimú leefden hier de Moche stammen, van 100 n.C. tot 900 n.C. Ook in de buurt van Trujillo bezoeken we daarvan de Huaca de la luna, de maantempel. De tempel bestaat uit vijf niveau's die elk een regerende familie begraven. Als een nieuwe familie werd aangesteld, gooide men alles dicht, waarop een nieuwe tempel als volgend verdiep kwam. Hier zijn het vooral de gekleurde muurschilderingen die ons terug brengen in die tijd van toen.
Een andere Moche vestiging bevindt zich in de buurt van Chiclayo, nabij het dorpje Sipán. Rijkgevulde graftombes worden er sinds 1987 aan het licht gebracht. Vele juwelen, keramiek en zelfs etensresten, skeletten van heersers, bewakers, vrouwen en kinderen worden er tentoongesteld.

Een heuse brok cultuur dus deze laatste dagen, maar dat hebben we goed weten af te wisselen met zon-zee-strand. Een beetje zon toch...
Hier in Huanchaco, een klein vissersdorpje in de buurt van grootstad Trujillo, verwijst de manier van vissen dan toch weer naar de Chimú beschaving. Kleine rieten bootjes/kayaks, caballitos de totora, varen dagelijks uit om vis te vangen en erna weer op de golven mee te surfen naar het strand.
Verder houdt Dan Brown ons met 'Deception Point' in de greep, krijgen we af en toe bezoek van een schildpad in onze hostel, bewonderen we ook de veelkleurige koloniale gebouwen in Trujillo en hebben we een lekker (vegetarisch) restaurantje gevonden voor onze dagelijkse lunch.

Vele groetjes van ons twee,x

1. Christophe:
    Dag maatjes,
    Nog steeds geniet ik met volle teugen van jullie updates. Nu al Peru. De huizen komen zijn net als de hacienda van don Alejandro della Vega, alias Zorro.
    Hebben jullie daar een beetje mooi weer? Het lijkt nogal wisselvallig. Jassen aan dus.
    En zoals gevraagd: wat nieuwtjes uit het Avondland. Eigenlijk niet veel. Ah misschien om Oli's Europastudies op te rakelen: Lissabon is getekend. Dat werd gevierd met een Graubunder hertenkalfje (om het met een rollade te zeggen). Herman Van Rompuy zou de eerste Europese president worden!
    Zondag gaan we nog eens de Canadese Mars doen. Hopen op goed weer. De zeep ligt al klaar...
    Prettige verderzetting van de ambachtelijke activiteiten.
  2. tante paula:
    6 november 2009
    Prachtige beelden van de vroege Peruaanse cultuur !.We hebben er hier al een beetje van gezien door o.m. Dora Janssens.
    Ook interessante geschiedenisles!
    Hier alles rustig;een beetje naaien voor de kinderen van Ann en Sophie en zondag gaan proeven van Ann's kookkunst want ze heeft kookles gevolgd!
    Het ga jullie verder goed en tot een volgend verslag!
    Tanta Paula
  3. Papa en moeke:
    Hallo Olivier en Ilse,

We konden het niet laten jullie verslagen hier in Marokko te volgen. Prachtig!
    Ons verslag is heel wat korter.
    Bij ons nog steeds prachtig weer, lekker eten, heerlijke cocktails en vriendelijke mensen. Gisteren in de vooravond hebben we een wandeling gemaakt langs het strand met opgerolde broekspijpen. Je kan waarschijnlijk al raden wat er gebeurd is : na enkele minuten wandelen kwam er een reuzegolf en papa 's broek was nat tot aan zijn billen. Terug in het hotel hadden we veel bekijks. 's Avonds is het strand hier verlicht als een voetbalveld.
    Woensdag sturen we een mail met het verslag van hobbykok.

Vele groetjes en een dikke kus

Papa en moeke
  4. Tante Rita:
    7 november 2009
    Wat hebben jullie een mooie reis gehad tot nu toe !In Peru aangekomen zal ik wat beter kunnen volgen, echter maar vanaf Lima en zuidwaarts tot Puno.Ik weet nog, dat toen ik in Lima aankwam het er motregende (zeer zeldzaam in Lima want later geen regen meer gezien in heel Peru),want de taxi die ons naar ons hotel bracht had geen ruitenwisser en moest er eentje lenen van een collega. Dit speelde zich dan ook 30jaar geleden af.
    Onlangs heb ik een documentaire gezien over de bedelaartjes in Lima die allerlei acrobatensprongen uitvoeren tussen de wachtende auto's aan de rode lichten. Ik herkende nog weinig van de stad alleen al door het toegenomen verkeer.Historische gebouwen en musea zullen wellicht nog hetzelfde zijn. Vergeet niet het antropologisch museum en het museo de oro te bezoeken.
    Geniet ook van het lekkere fruit dat overal in de straten verkocht wordt,zoals avocados (die hebben daar een andere naam, ik weet niet meer dewelke), chirimoyas en vele andere.
    Proef ook de lekkere pisco-sour en waag je niet aan de chicha!
    Tot later
    Rita
  5. Jeroen Kirchner:
    8 november 2009
    hi Ilse wij komen ook net van Trujillo!!! Chan Chan en de twee Huacas hebben we gisteren en eergisteren bezocht. We konden elkaar wel tegen het lijf gelopen hebben!!!
    Morgen zijn we dan weer in Chachapoyas. Als jullie ook deze richting uitkomen dan moet ik je een gunst vragen. Ben nl. mijn mp3-speler vergeten in hostal Casa de Clara, Calle Cahuide in Trujillo... zij is ook gids. Mocht je nog in de richting van Chachapoyas komen - via Cajamarca en Celinde (de weg hiernaartoe valt trouwens beter mee dan verwacht is allemaal verbeterd en staat nog niet in de reisgidsen). Ik kom morgenvroeg en de dagen er op nog wel on line polshoogte nemen wat jullie verdere reisplannen zijn.
    Ben echt benieuwd of onze trayecten zich zullen kruisen - we waren al zo dichtbij!!!