Noord-Argentinië:op weg naar de Iguazú watervallen

15 januari 2010 - Posadas, Argentinië

Aangekomen in Salta konden we meteen al land vijf op ons lijstje aanstippen: Argentinië. Uitgestrekt over een oppervlakte bijna zoals Indië zal dit land ons heel wat diversiteit kunnen bieden.

We beginnen in het Noorden, waar momenteel een tropische hitte heerst. Temperaturen van boven de 30º en een vochtigheidsgraad die onze zweetklieren doet barsten, je hebt het al begrepen, we moeten het hier langzaam aan doen. De Andes laten we voorlopig achter ons waardoor we bijna het zeeniveau benaderen. Goed voor onze conditie, dachten we, een hoogtestage van enkele maanden moet onze rode bloedcellen vermenigvuldigd hebben. We zouden hier rondcrossen van het ene eind van de stad naar het andere... Maar dat was dus buiten die verlammende hitte gerekend.

In Salta hielden we ons vooral bezig met het plannen van de komende weken, boeken van bustickets, reserveren van hotelkamers,... En niet te vergeten, een ijsje en terrasje versieren om de hitte even te vergeten.
We lieten er echter geen gras over groeien. Woensdag middag stapten we al opnieuw de bus in, een luxe Argentijnse bus waarover al vele verhalen ons deden verlangen naar het ultieme comfort. Oké, de 17 uur durende rit was aangenaam en de hostess was vriendelijk en behulpzaam, maar de ooh's en aah's bleven toch uit na de al even luxueuze ritten in Peru.

Posadas is het stadje waar we donderdag ochtend arriveerden. Nog steeds heet en vochtig! Maar een ideale tussenstop voor we straks verder reizen naar het oostelijke puntje van Noord-Argentinië. Vandaag, vrijdag, bezochten we de nabij gelegen restanten van een Jesuïtenvestiging in San Ignacio. Ze dateren van begin 17e eeuw, toen de Spanjaarden hier in Zuid-Amerika de inwoners van het katholieke geloof wilden overtuigen.

Na het korte bezoek aan Chili, waar we met duizenden pesos onze rekening moesten betalen, hebben we nu Argentijnse pesos in onze portefeuille zitten. 10 ARS is ongeveer 1,8 euro. Ietsje moeilijker tellen dus, maar of we het nu via dollars, bolivianen of euro's doen, onze vaststelling is steeds dezelfde. Argentinië is duur! We betalen meer dan het dubbele voor een kamer in een 'residencial' (te vergelijken met hostels in Bolivië, Peru of Ecuador) maar krijgen zelfs voor die prijs nog minder comfort. Ja, we hebben soms in zielige kamertjes geslapen in Bolivië, maar die waren dan ook spotgoedkoop. Als we nu 35 tot 40 dollar (ja, dat is de munteenheid waar we op onze trip aan vasthouden om te kunnen vergelijken) betalen voor een kamertje met twee zielige bedjes, en een badkamer waar op dezelfde vierkante meter een toilet en wastafel staat en aan één van de muren een douchekop hangt... dan stellen we ons toch wat vragen over de hogere ontwikkelingsgraad van dit land. We zullen dus onze grillen wat moeten beperken, of ons budget wat gaan uitbreiden.

1. tante paula:
    17 januari 2010
    Hallo jongelui!
    Alweer een ander land en blijkbaar een heel andere streek na de prachtige berglandschappen!Maar een land dat een toekomstige Nederlandse koningin geleverd heeft kan niet goedkoop zijn he!
    Hier eindelijk een beetje verlost van de koude en de sneeuw,maar voor hoelang???ik voel me in elk geval een stuk beter.
    Alle aandacht gaat hier nu naar Haiti; verschrikkelijk; goed dat dit niet op uw programma staat.
    Intussen heel veel groeten van
    Tante Paula
  2. neefje Philippe:
    20 januari 2010
    Onder het motto: een mens moet toch ook eens ontspannen tijdens de examens staat jullie blog op nummer 4 van mijn persoonlijke top 10. Ja sorry, 3 andere activiteiten waaronder cursuswerpen en slidesslingeren kregen nog net de voorkeur.
    Het lijkt mij echt super om al die verschillende culturen te mogen beleven. Pas wel op voor de nationale bondscoach van Argentinië, die mens kan moeilijk tegen kritiek. Over voetbal gesproken, Anderlecht en standaard maken weer ruzie, maar geen paniek, Brugge speelt kampioen. Met deze utopische (hopelijk realistische) gedachte kruip ik terug in de boeken. Nog veel succes ginder!!!!
    Philippe en de 4 dwergen uit Meise