El español

24 oktober 2009 - Cuenca, Ecuador

Voor vertrek waren we benieuwd hoe het Zuid-Amerikaanse Spaans ons zou bevallen. Ondertussen kregen we al verschillende complimentjes, dat we echt wel goed Spaans spreken om van België afkomstig te zijn. Het accent van Ilse werd in Quito herkend als dat van iemand van Uruguay. In Latacunga viel ze echter door de mand door het gebruik van het woordje 'vale' (korte bevestiging, oké) wat blijkbaar enkel in Spanje wordt gebruikt.

Verder nog enkele aanpassingen die we in acht moeten nemen: un coche (auto) is hier un carro, una bolsa (zakje) is hier una funda, we gaan hier ‘tomar el autobús’ (de bus nemen) ipv ‘coger el autobús’ (ook de bus ‘nemen’, maar dan in een andere betekenis van het woord). Buscopan (tegen buikkrampen) heet hier Buscapina en kost $0.32 per pilletje. Tutoyeren doen we niet, maar altijd de beleefdheidsvorm met ‘usted’ of ‘ustedes’ gebruiken. Zumos (fruitsappen) zijn jugos en een cinturón (riem) heet hier correa.

Straks ‘nemen’ we de bus naar Saraguro, halfweg tussen Cuenca en Vilcabamba, verder richting Perú.

1. Kaat:
    25 oktober 2009
    hey oli en ilse,

goed te zien dat jullie het zo goed stellen!!!
    We missen jullie hier al hoor, er was hier vorige week een verjaardagsfeestje (bedankt voor het berichtje :-))) en het was spijtig dat jullie er niet waren, maar volgend jaar dan he ;-)

In Panama gebruiken ze ook 'carro' en 'tomar el bus' of 'tomar un taxi', maar dan weer wel una bolsa..grappig! En vergeet niet de 'slang'woordjes te gebruiken he (rakataka, dje dje, chevere,..); ben eens benieuwd of ze die in Ecuador/Peru ook kennen ;-)
    Ik ga trouwens waarsch in december naar Panama...voor maart valt nog af te wachten..

hou jullie nog goed!!
    Mooie foto's ook Ilse, echt tof gedaan!
    groetjes,
    Kaat
  2. Annie R:
    12 november 2009
    Hoy allebei
    Gisteren kwam om een of andere reden Zuid Amerika in het nieuws en dat deed me herinneren dat ik julie reis wel wilde volgen. Het doet me plezier dat jullie het goed stellen - de "bus en boot"ziektes daargelaten.
    Je begrijpt dat ik met meer dan gewone belangstelling naar je foto's kijk :-))
    Hier is "alles" hetzelfde..het wordt stilaan koud en het regent al wat meer dan deze zomer...
    Hou jullie taai en tot binnenkort nog eens

Annie