Arequipa - deel2

23 november 2009 - Arequipa, Peru

Peru staat gekend voor de vele betogingen en manifestaties, daar waren we ons van bewust. Maar afgezien van enkele kleine straatoptochten, die verder geen invloed hadden op onze toeristische uitstapjes of ons reisschema, merkten we daar tot vorige week weinig van. Het is in Arequipa waar het voor ons allemaal begon...

Tijdens onze uitstap naar de Colca Canyon, zagen we in het dorpje Cabanaconde al een bende enthousiaste kleuters de straat op paraderen met zelfgemaakte spandoeken en borden. Naar aanleiding van de Werelddag van de Kinderrechten vermoeden we. Want na het influisteren van de juffrouws, scandaleren de 5-jarigen luidkeels 'los niños tenemos derechos' (wij, kinderen, hebben rechten), 'tenemos derecho de nombre' (we hebben recht op een naam), 'tenemos derecho de casa' (we hebben recht op een huis),...

Eens terug in Arequipa, zagen we tientallen werknemers van KolaReal (een Peruaanse frisdrankfabrikant) geposteerd voor kathedraal op het Plaza de Armas. Al drie dagen zitten ze daar met spandoeken en veel dekens om er ook de nacht door te brengen. De werkomstandigheden van de arbeiders zou beneden alle peil zijn.

En dan wilden we op vrijdagavond de bus nemen naar Cusco, maar die kon niet vertrekken. Boeren versperden de weg tussen Arequipa en Juliaca, maar ook op andere knooppunten op toegangswegen naar Cusco. De regering van Cusco had het plan goedgekeurd om een dam te bouwen die de waterbevoorrading van de stad ten goede zou komen. Echter, de vele boertjes in het noorden van de provincie Arequipa zouden daardoor met een heus watertekort kampen. Geen andere uitweg dus dan wegblokkades opzetten om de regering van Cusco te overhalen twee keer na te denken over dit plan van de dam. En zo gebeurde het. Gisterenavond, zondag, zou de regering geplooid zijn voor de druk van de boertjes waarop die (voorlopig) tevreden terug huiswaarts keerden. Wapenstilstand in de 'guerra de agua' (wateroorlog) of slechts één van de vele fases?

Vanavond, maandag, hopen wij althans dat onze bus kan uitrijden om alsnog Cusco en omgeving te kunnen bezoeken.

1. Elise:
    23 november 2009
    ach ja.. je kan het ook bekijken als extra avontuur? :-) veel plezier en succes nog en hopelijk valt de planning toch niet AL TE VEEL in het water... maar het zal waarschijnlijk wel niet de laatste keer zijn :-)
  2. tante paula:
    25 november 2009
    Niet alleen in Cuzco is er staking, ook op het internet gaat het soms niet!Ik heb onmiddelijk na het vorige bericht geantwoord, doch dat is blijkbaar niet aangekomen!
    Herman Van Rompuy premier van Europa en Yves Leterme terug Eerste Minister!Dat is de aardverschuiving bij ons!
    Prachtig, prachtig wat jullie allemaal mogen beleven!En dat wij daar een stukje van kunnen meegenieten,fantastisch
    Stormachtige groeten uit Vlaanderen
    Tante Paula